Om at blive ved med at brokke sig …

I januar sidste år skrev jeg et indlæg her på bloggen med overskriften Fast kontortid.

Det var et indlæg om at brokke sig, når man har købt en vare, der på en eller anden måde ikke lever op til forventningerne.

Som forbruger forventer jeg, at de varer, jeg køber, er i orden, og jeg klager, reklamerer og brokker mig, hvis det ikke er tilfældet. Det sker, at jeg ikke orker besværet med at vende tilbage til butikken med en vare, der ikke er i orden – men det er sjældent. Hvis det er madvarer, der er tale om, kan jeg godt i situationen vælge bare at smide den pågældende vare ud, men det sker altså ikke ret tit.

Igen i går brugte jeg tid på at være en kritisk forbruger. Jeg skrev to mails og var en tur i postbutikken i den forbindelse.

Turen til postbutikken handlede om tre dyre LED-pærer, der ikke havde holdt en brøkdel af den tid, de burde. Henrik havde været i kontakt med firmaet, de var købt hos, og havde fået tilsendt en returlabel, så vi kunne sende pærerne tilbage. Firmaet har lovet, at refundere købsprisen, så den sag har haft et ordentligt og tilfredsstillende forløb.

De to andre reklamationer fortæller jeg nærmere om, når jeg har hørt fra de pågældende butikker/firmaer.

Hvad gør du, hvis du står med en vare, der viser sig ikke at leve op til dine forventninger? Finder du dig i det, eller brokker du dig?

Du vil måske også synes om

6 kommentarer

  1. Det kommer an på, hvilken vare det drejer sig om og hvor mange penge jeg har spildt. Mad brokker jeg mig sjældent over … gider ærlig talt ikke, og det er heldigvis uhyre sjældent, det kunne være aktuelt.
    Jeg ville også have brokket mig over de LED-pærer.
    Vi købte for et par år siden en LED-lampe og jeg spurgte, hvordan man skifter pære i den, for jeg kunne ikke se, hvordan den skulle kunne åbnes.
    “Den pære holder din tid ud. Der skal aldrig skiftes pære!”, erklærede hun. Det var jo noget af en påstand, men vi gemmer kvitteringen 🙂

    1. Vi satte nye lamper op i badeværelset, da vi renoverede det i sommeren 2014, og vi har allerede skiftet pærer i dem 3-4 gange – det er jo helt urimeligt, når sådan en pære bør kunne holde til at blive tændt og slukket op til 15.000 gange. Vi har jo andet at lave end at lege med lyset 🙂 De seneste pærer var der 5 års garanti på – men de holdt i omkring fem måneder. I det hele taget er det vores erfaring, at visse typer “sparepærer” er en virkelig dyr fornøjelse – og vi gemmer også kvitteringerne 🙂

  2. Kommer an på tingene.. og desværre også på hvordan jeg har det psykisk…
    Butikker der ikke reagere godt på at deres vare ikke holder til almindeligt brug, slettes af min indkøbsliste… en hundesnor skal f.eks. holde mere end 4 måneder med almindeligt brug!
    har pt også et pære problem, de bliver ved at gå ud, næste gang jeg skifter tror jeg jeg mærker pæren (der er 5 i lampen) for det helt sindsygt som de går.

    1. Du har ret – hvis ikke man får god service i en forretning, så vender man ikke tilbage.
      Det er absolut værd at holde øje med, hvor længe el-pærerne holder, for de er jo ret dyre i anskaffelse og skulle gerne holde nogenlunde så længe som lovet.

      1. Ja det kan betale sig, men kræver overskud at holde øje og ikke mindst gøre noget hvis det ikke holder som lovet.
        det er bare så trist når man må opgive at handle lokalt, for selv om nethandel er nemt (og billigt) vil jeg helst støtte lokale butiken. … men de skal have ordentlig service.
        men så det jo også rart at høre andres oplevelser, retursvar er næsten det der siger mest om serviceniveauet.

        1. Det er rigtigt nok, at det kræver et vist overskud at forfølge den slags sager, og det er da heller ikke altid besværet værd. Jeg synes bare, at hvis det er en vare til flere hundrede kroner, så må man sige fra, hvis kvaliteten ikke er, som den skal være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.